Şeyh Muhammed b. Süleyman el-Bağdadi [kuddise sır ruhu], el Hadikatü'n-Nediyye adlı eserinde, bir yönüyle özet bir yönüyle de ayrıntı olan şu ifadeleri kullanmıştır:
Bu yüce tarikatın şanı gerçekten büyüktür. Fakat bu yolun işleri dikkat ister. Zira bu tarikatın yapısı, Hz. Peygamber'in [sallallahu aleyhi vesellern] sünnet-i seniyesine uymak, dinde olmayan bid'atları çıkarıp atmak üzerine kurtulmuştur.
Ey baktığı ile ibret ...alan!
Bu kusurlu fakirin bu hususta sözü uzatmasına, güzel menkıbelerin ve seçilen rivayetlerin üzerinde çokça durmasına bakıp kınama!
Çünkü bu letafetli yol, eşi bulunmaz değerli bir cevherdir. Onun kıymetini ancak insaflı, işin ehli ve güvenilir kimseler bilir. Nasıl böyle olmasın ki, halbuki bu yolu tertemiz ve yabancı şeylerden arındırarak kuran, peygamberlerden sonra bu ümmetin en üstünü ve en faziletlisi Ebu Bekir-i Sıddık'tır [Allah kendisinden razı olsun].
Halbuki bu yolu tercih edilen görüşlerle bağlayan, onu sağlam keşiflerle gösteren ve açık delillerle izah eden, başlangıcı diğer tarikatların sonu olan ve sonuna nihayet bulunmayan, islam meşayihinin önderi, Hakk'ın, hakikatin ve dinin yüceliği, büyük imam Şah-ı Nakşibendi hazretleridir.
Bu mana bir şiirle şöyle dile getirilmiştir:
Azim sahipleri azimleri ölçüsünde azimetle amel ederler, Yüksek seciyeli insanlara da ilahı ikramlar ona göre gelir.
Bu yol, yolların aslıdır. Sıddıkıyyet ve hakikatler esrarının madenidir. Bu tarikatın üstünlüğüne inanan kimseler bir tarafa, evliyayı inkar edenler dahi bu yolun üstünlüğünü ikrar etmek zorunda kalmışlardır.
(95 imam-ı Rabbani, Mektubat, 237. Mektup.)
Zira bu yol, taşkınlıktan, rakstan, semain düşük hallerinden uzak olduğu gibi, cahil sufilerin uyduruk sözlerinden ve bid'atlardan da uzaktır.
Ayrıca bu yolun, sünnet-i seniyyeye uymakla süslenmiş olması, esas ilmin tasavvuf ehlinde ağır basması, sözlerinin dinlenmesi gibi şeyler, insanların onlara yönelmesine ve kabullenmesine sebep olmuştur. Dünya çapındaki alimler, bunu ikrar etmişlerdir.
Aşk ateşine dalan, yanıp tutuşan aşık, maşukunun vasıflarını saymakla yorulmaz.
Vakfedenler hangi fenle saysınlar güzelliğini, Zaman biter de, tüketip bitiremez sözlerini.
Velhasıl bu yol; en yakın, en sağlam, pek muhkem, apaçık bir yol ve pek tatlı bir meşreptir. Ona kusur bulmaya çalışanların gösterdikleri kusurlardan da tertemizdir.
Her ne kadar bu yolu anlatanlar olmuşsa da gerçek manada onu, özelliklerini anlatmak ve saymakla bitirmek mümkün değildir.
Hak Teala bize, bu yolun halis ve ağzı mühürlü içeceğinden içirsin. Bu ilimlerin sırlarını öğretmekle bizleri mükerrem kılsın.
Allah Teala, hakkı anlayıp insafı elden bırakmayana, şer'i sınırda durup haddi aşmayana merhamet etsin. Çünkü hak, tabi olunmaya layıktır. Batıl ise bu büyüklerden tamamen uzaktır.
Cenab-ı Hak bizi, onların açılan sancakları altında haşretsin. Hem dünyada hem de ahirette onların temiz ruhlarının yardımından istifade ettirsin. Amin! Ya Rabbe'l-alernin,
Hasılı bu yüce tarikatın vasıflarını anlatmakla bitirmek mümkün değil, dil yorulup kalır. O halde açılma ve açıklama meydanından el çekelim. Burada anlatılanlardan daha fazlasını bilmek isteyenler, bu yüce tarikatla ilgili yazılan kitaplara müracaat etsin. Bunu yaptığı takdirde, taze ve faydalı yemişleri toplayabilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder